Regelmatig vertellen potentiële klanten mij, dat ze niet zien, waarom Pinterest zakelijk inzetten nut zou hebben voor hun business. Privé gebruiken ze het volle bak om inspiratie op te doen met moodboards, maar over een zakelijke account hebben velen nog niet nagedacht. In deze blog vind je 6 redenen, waarom Pinterest zakelijk inzetten wél een wijze stap is!
De voordelen van Pinterest zakelijk inzetten
Als Pinterest expert zie ik natuurlijk talloze voordelen van het gebruiken van Pinterest. Toen ik 1 jaar geleden begon, het voor mijn online merk HiSensitives in te zetten, had ik nooit durven dromen dat er zoveel voordelen aan vastzitten. Pinterest zakelijk inzetten levert je de volgende voordelen op:
- Meer organisch verkeer naar jouw website;
- Meer inzicht in jouw doelgroep;
- Meer online zichtbaarheid;
- Met weinig tijd en budget kun je op Pinterest veel bereiken;
- Rich pins zorgen voor een gebruiksvriendelijke Pinterest-ervaring en call to action;
- Pinterest is op Instagram na het snelstgroeiende social media-platform in Nederland.
Meer organisch verkeer naar jouw website
Een van de grootste voordelen van Pinterest zakelijk inzetten is, dat je onwijs veel organisch verkeer naar jouw website kunt genereren.
In deze blog vertel ik, hoe ik binnen no-time met HiSensitives meer organisch verkeer heb gerealiseerd. Meer dan 5% van alle referral traffic naar websites komt van Pinterest. Laat dit even bezinken. Tussen al de miljarden websites die er zijn, zorgt Pinterest dus voor 5% referral traffic. Dat is best sick, toch?
Als je dus meer traffic naar jouw website, webshop, podcast of blog wilt genereren, is Pinterest jouw go-to medium!
Meer inzicht in jouw doelgroep
Wanneer je voor het Pinterest zakelijk inzetten kiest, krijg je van Pinterest een aantal handvatten aangereikt om beter te gaan presteren met jouw business.
Zo krijg je bijvoorbeeld een onwijs uitgebreid overzicht van jouw doelgroep in de statistieken. Niet alleen krijg je inzicht in de demografische gegevens, maar je ontvangt van Pinterest ook een gedetailleerd beeld van de interesses van jouw doelgroep.
Hier kun je uiteindelijk veel inspiratie uithalen voor jouw content-strategie, want je krijgt met deze gegevens inzicht in wat er in het hoofd van jouw ideale klant speelt! Ideaal, toch?
Meer online zichtbaarheid
Naast dat jouw website meer zichtbaarheid krijgt dankzij Pinterest, kun jij ook op Pinterest zelf met jouw content laten zien, wie jij als merk bent. Als je consistent post en de juiste kneepjes toepast in jouw pins, zullen jouw pins veel feeds bereiken en realiseer je een goede online zichtbaarheid op Pinterest.
Ik adviseer al mijn klanten, die Pinterest zakelijk inzetten, om hun branding goed op orde te hebben, voordat ze de stap naar dit platform wagen. Zorg voor een duidelijke huisstijl, branding en uitstraling en pas deze vervolgens in jouw gehele Pinterest-profiel toe.
Dit zorgt op gegeven moment voor herkenbaarheid en komt jouw brand identity ten goede. Hierdoor bouwen de Pinterest-gebruikers onbewust een band met je op. Dit zou in de toekomst nog eens een voordeel kunnen zijn, wanneer ze op zoek gaan naar de producten en/of diensten, die jij biedt.
Met weinig tijd en budget kun je op Pinterest veel bereiken
Pfff, social media is een heel gedoe. Dit hoor ik vaak van mede-ondernemers. Helaas kun je er tegenwoordig niet meer omheen, om je gezicht of merk op social media te laten zien.
Sommige social media platformen nemen veel tijd in beslag, om een optimaal resultaat te kunnen behalen. Met Pinterest is dit niet het geval.
Ja, het opzetten van een goede basis kost eventjes een dag werk (of minder als je mij inhuurt), maar het onderhouden van jouw Pinterest-account is a piece of cake. Beloofd! Ik lieg niet, als ik zeg dat ik in een week hooguit 30 minuten op Pinterest zit voor mijn eigen Pinterest-activiteiten. Reken daar nog het schrijven van een blog bij en ik ben per week maximaal anderhalf uur bezig met dit platform.
Pinterest zakelijk inzetten hoeft je niet veel tijd te kosten. En zoals we allemaal weten: tijd = geld! Dus uiteindelijk bespaar je ook geld, door op een platform zoals Pinterest zichtbaar te zijn met jouw business. Als je het goed doet, verdien je zelfs geld met het inzetten van dit platform.
Rich pins zorgen voor een gebruiksvriendelijke Pinterest-ervaring en call to action
“Wat zijn rich pins?”, hoor ik je nu denken. Rich pins richten zich op SEO en halen SEO-data van jouw website, om de gebruiker meer informatie over de pin te bieden en meer brand awareness te genereren. Met een specifieke code, haalt een rich pin deze informatie uit de link, waar jij met jouw pin naar refereert.
Er zijn vier soorten rich pins:
- App pins motiveren de gebruiker met een ‘Installeren’-button, om de app meteen te downloaden via Pinterest;
- Product pins geven up-to-date informatie over de beschikbaarheid en prijs van een product en waar je het kunt kopen;
- Artikel pins geven de auteur, omschrijving en headline van een artikel weer;
- Recept pins geven de gebruiker informatie over het recept, zoals ingrediënten en voor hoeveel personen het recept is.
Aangezien 93% van de gebruikers Pinterest gebruiken in het aankoopproces, zijn rich pins een waardevolle functie, om meer call-to-action te genereren.
Pinterest is op Instagram na het snelstgroeiende social media-platform in Nederland
Ja, je leest het goed! Pinterest groeit naast Instagram het hardst anno 2020. Daarnaast zitten millennials evenveel op Pinterest als op Instagram. Het zou dus zonde zijn, als je niet voor het Pinterest zakelijk inzetten zou kiezen, terwijl jouw doelgroep daar zit.
En nog een leuk geheimpje over Pinterest; de helft van alle Pinterest-gebruikers verdient meer dan $50k per jaar en 10% van alle ‘Pinterest-huishoudens’ verdient meer dan $125k. Hier zitten dus veel consumenten, die niet alleen maar willen, maar ook kunnen kopen!
Hup, aan de slag met Pinterest!
Nu dat je alle voordelen van Pinterest kent, kun je er bijna niet meer omheen, toch? Verdiep je in het platform en al zijn mogelijkheden en ga vandaag nog aan de slag met dit geweldige platform.
Wil je meer tips over Pinterest zakelijk inzetten? Volg mij dan op Pinterest, Facebook of Instagram, waar ik regelmatig de leukste tips en trucs met je deel.
Wil je meteen aan de slag met Pinterest? In mijn Pinterest online cursus leer ik je, hoe je dit platform kunt inzetten voor jouw business.