Het ondernemerschap is een vak apart. Velen dromen ervan, om van de vrijheid die het ondernemerschap biedt te kunnen genieten. Dit was ook de reden waarom ik vorig jaar het ondernemersavontuur ben aangegaan.

Als startende ondernemer had ik nog veel te leren en ben ik al een aantal keren op mijn bek gegaan. Deze momenten waren belangrijke leermomenten, die ik graag met je in deze post wil delen. Wellicht helpt het je, om deze valkuilen te vermijden!

1. Teveel tegelijkertijd willen

Toen ik mijn reis als startende ondernemer begon, heb ik meteen 2 handelsnamen geregistreerd. HiSensitives en AKhelpt. Met HiSensitives wilde ik over hooggevoeligheid bloggen en een community voor hooggevoelige mensen opbouwen. AKhelpt werd geregistreerd als het merk, waarmee ik zou gaan freelancen voor andere bedrijven. 

Het is niet verkeerd om alvast jouw handelsnaam te registreren, maar wees je bewust ervan, dat het opzetten van een succesvol bedrijf onwijs veel energie en tijd kost. Laat staan het opzetten van twee bedrijven! Toen destijds ging ik hier te makkelijk mee om en heb ik mezelf overschat. Ik spendeerde uren en uren aan beide bedrijven, maar ze groeiden allebei niet zo hard als dat ik zou willen. Waarom? Omdat ik in mijn eentje teveel te snel wilde bereiken.

Het resultaat van mijn enthousiasme was, dat ik tegen een burnout aanliep en onwijs uitgeput en gefrustreerd raakte. Ik werkte hard, maar het resultaat was nog niet zo goed als dat ik hoopte.

De oplossing?

Ik nam een stap terug en keek naar hoe ik slim kon gaan ondernemen. In plaats van op beide bedrijven te focussen, besloot ik om eerst 1 bedrijf stabiel te krijgen en het andere op een lager pitje te zetten. Het is nog steeds mijn droom om veel met HiSensitives te bereiken, maar ik weet dat ik dit alleen voor elkaar krijg, als ik in samenwerkingen met anderen kan investeren.

Sindsdat ik mij voornamelijk op AKhelpt focus, gaat het veel beter met dit bedrijf en draai ik meer omzet. Hierdoor kan ik meer investeringen maken in mijn bedrijfsgroei.

Mijn advies aan jou als startende ondernemer is, om geduld te hebben en stap voor stap jouw bedrijf (of bedrijven) uit te bouwen. Dit gaat je uiteindelijk veel meer opleveren dan alles tegelijkertijd te willen. Je kunt beter één ding echt goed doen, dan vele dingen maar matig.

2. Niet genoeg tijd voor mezelf nemen

Een andere fout die ik als startende ondernemer maakte, was om niet genoeg tijd voor mezelf te nemen. Om een of andere reden ging ik het ondernemerschap aan met het beeld, dat ik 60-70 uur per week moest werken om echt succesvol te kunnen worden. Daarnaast was ik 24/7 bereikbaar voor mijn klanten, omdat ik bang was, dat ze anders naar een andere freelancer zouden gaan. 

In de momenten waar ik wél vrij nam, voelde ik mij schuldig daarover. Hierdoor was ik eigenlijk continu bezig met het ondernemerschap. Ook op vrije momenten, zat ik na te denken over potentiële groeistrategieën voor mijn bedrijven. Je kunt je voorstellen wat dit met mij deed. Ik sliep slechter, voelde mij continu gestressed en was uiteindelijk ook minder productief in de uren dat ik wél werkte.

De oplossing?

Toen ik voelde, dat ik het op die manier niet veel langer trok, nam ik een stapje terug. Ik kwam terecht bij een millennial coach, waar ik leerde, hoe ik beter met mijn tijd en gevoelens om kon gaan. Stiekem was ik iets te kritisch voor mezelf, waardoor ik nooit de rust wilde toelaten.

Hier leerde ik een belangrijke les: Het is okay om soms rust te nemen. Juist door rust te nemen, krijg je energie, waardoor je meer productief bent. Rust nemen is dus eigenlijk een heel productieve activiteit en iets, waar jij je nooit schuldig over hoeft te voelen. Door uitgerust aan de slag te gaan, ga je de meest mooie dingen creëren.

3. Te breed in de markt staan

Deze fout gaat een beetje hand in hand met nr. 1; teveel tegelijkertijd willen. Als freelancer begon ik in eerste instantie, om bedrijven op het gebied van social media, tekst & vertalingen te ondersteunen. Best een brede positionering, achteraf gezien. Ik had binnen elk van deze vakgebieden wel wat klanten, maar het voelde niet goed, om zo breed in de markt te staan.

Om een of andere reden, voelde ik mij continu overweldigd door alle verschillende kansen die op mijn pad kwamen. Omdat ik van alle markten thuis wilde zijn, nam ik vele diverse klusjes aan. Toch merkte ik, dat het voor klanten soms vaag was, wat nou echt mijn go-to expertise was. 

Het is natuurlijk leuk dat ik goede teksten kan schrijven, meerdere talen spreek en daarnaast nog weet hoe social media in elkaar zit, maar het was gewoon teveel. Dit merkte ik, toen ik mijn ideale klant beter in beeld wilde brengen. Op dat moment had ik zo’n 3-4 ideale klanten. Veel te veel voor 1 persoon!

De oplossing?

Kies jouw expertise! Ik heb in het afgelopen jaar geleerd, dat het beter is om je als een echte expert binnen één vakgebied te profileren, dan van alles tegelijkertijd te promoten.

Ik heb bewust ervoor gekozen, om mij als Pinterest expert en tekstschrijver in de markt te zetten. Deze expertises sluiten goed op elkaar aan en hiermee bied ik klanten een totaalpakket. 

Betekent dit, dat ik nieuwe vertaalopdrachten van klanten weiger? Nee, maar ik ga ook niet meer overal verkondigen, dat ik vertalingen doe. 

Je komt meer betrouwbaar over, als je uitstraalt, dat je volop voor één vakgebied gaat. Wees dus niet bang, om jouw niche en expertise te kiezen!

4. Oppervlakkige doelen stellen

Ik schaam mij een beetje voor deze fout, want het wordt van alle kanten geroepen, dat dit belangrijk is. Toch was ik lekker eigenwijs om het te negeren. Als startende ondernemer onderschatte ik het belang van specifieke doelstellingen.

Met een rooskleurige bril ging ik het ondernemerschap aan, vol vertrouwen dat mijn intuitie altijd de weg zou leiden. In dit proces heb ik het rationele gedeelte van het ondernemerschap onderschat. Na een maand of 4 kwam ik er snel achter, dat alleen maar naar jouw intuitie luisteren zonder plan van aanpak voor best wat chaos in jouw hoofd kan zorgen.

Zodoende, liep ik rond als een kip zonder kop. Ik had wel doelen gesteld aan het begin van elk kwartaal, maar deze waren oppervlakkig, heel oppervlakkig. Onmogelijk om te behalen, dus!

De oplossing?

Voor mij was de oplossing, om elk kwartaal doelen op te stellen en deze op te delen in wekelijkse en zelfs dagelijkse taken. Hierdoor hield ik controle over het behalen van mijn doelen en raakte ik niet overweldigd en gefrustreerd.

Ik adviseer je, om de kracht van specifieke doelen niet te onderschatten. Het helpt je om on-track te blijven met jouw doelstellingen. Daarnaast haal je zoveel voldoening en zelfvertrouwen uit het behalen van jouw doelen.

Weet je niet goed, hoe je het best doelen kunt stellen? Laat je inspireren door deze 5 tips!

5. Teveel vergelijken met anderen

Deze fout maakte mij onwijs onzeker. Dagelijks keek ik naar andere, succesvolle ondernemers in mijn branche en vergeleek ik hun werk met mijn werk.

Dit was waarschijnlijk een van de grootste fouten die ik in het eerste jaar maakte, want het had slechte invloed op mijn zelfvertrouwen. 

Daarnaast, was het niet realistisch om mijzelf als startende ondernemer te vergelijken met ondernemers, die al 5 of meerdere jaren in business zijn.

Herken jij jezelf hierin? Vergelijk jij jezelf ook continu met andere ondernemers?

De oplossing?

Ik adviseer je, om op een andere manier naar deze ondernemers te kijken. Dat is wat ik deed. In plaats van mijn skills, mijn business en mij als persoon te vergelijken met deze geweldige ondernemers, keek ik liever op naar ze.

Ik begon ze te zien als een inspiratie en motivatie. Want als zij het zover kunnen schoppen, waarom zou het mij dan niet lukken?

Door deze mindshift, lukte het mij om dit probleem te tackelen en voel ik mij veel minder onzeker over mijzelf en mijn eigen business.

6. Alle trends willen volgen

Trendwatching is goed en heel belangrijk voor jouw business. Echter moet je ook weten, welke trends bij jouw business en doelgroep passen en welke je beter links kunt laten liggen.

Dit heb ik op de harde manier moeten leren. Ik wilde het liefst meedoen aan alle trends, in het geloof dat dit mijn business zou helpen. Echter stond ik niet lang genoeg stil erbij, of deze trends ook echt bij mij pasten. Hierdoor gooide ik onbewust veel tijd weg, die ik beter in andere productievere dingen had kunnen steken.

De oplossing?

Ik werd meer kritisch naar de trends die gaande zijn. Door mezelf de volgende vragen te stellen, kon ik trends beter filteren:

“Sluit deze trend aan, bij waar ik over 5 jaar met mijn business wil staan?”

“Gaat mijn doelgroep meedoen aan deze trend?”

“Heb ik de tijd, energie en het geld om nu in deze trend te investeren?”

Sindsdat ik mezelf deze vragen stel, ben ik veel selectiever geworden in het meedoen aan trends en ontwikkelingen.

7. Niet stilstaan bij successen

Het is makkelijk om jezelf af te kraken en alleen maar naar de negatieve dingen te kijken. We zijn sneller geneigd om naar dingen te kijken, die minder goed lopen, dan ons te focussen op de succesmomenten van het ondernemerschap. Dit heb ik al gauw gemerkt, toen ik als startende ondernemer aan de slag ging met mijn bedrijven.

Succesmomenten gaven maar even een kick, maar het gevoel van wanneer iets minder goed ging, bleef veel langer hangen. Zonde, want ook de succesmomenten mogen gevierd worden!

De oplossing?

Wekelijks reflecteren! Door wekelijks erbij stil te staan, wat goed ging in jouw week als ondernemer, zul jij je op langer termijn meer zelfverzekerd voelen.

Sindsdat ik bewust erbij stilsta, wat ik goed heb gedaan, sta ik steviger in mijn schoenen en laat ik mij door tegenslagen niet meer zo snel beïnvloeden.

Daarom adviseer ik je, om elke week bewust een moment te pakken voor jezelf, waar jij jezelf een schouderklapje geeft. Je verdient het!

8. Algemene voorwaarden

Tenslotte, wil ik je een tip geven; onderschat niet het belang van sterke algemene voorwaarden. 

Ik heb dit op de harde wijze mogen leren, toen ik voor een klant aan de slag ging en deze klant vervolgens niet betaalde. 3 dagen werken voor niks, want mijn algemene voorwaarden waren niet goed genoeg geformuleerd, om ermee naar de rechter te gaan. Ik kon mijn centen gedag zwaaien.

De oplossing?

Na dit incident, heb ik algemene voorwaarden op laten stellen, waardoor dit mij geen tweede keer gaat gebeuren.

Geloof mij, dit is een investering waard, zeker in het begin! Je hebt juist in het begin geld nodig, om te kunnen groeien en goede algemene voorwaarden schrikken wanbetalers af. Ze weten dat ze geen voet hebben om op te staan, als het tot een dagvaarding komt! 

Succes als startende ondernemer!

Ik hoop dat je van mijn fouten leert en een leuk eerst jaar als ondernemer tegemoet gaat! Geloof mij, dat ik ondanks deze fouten geen spijt heb ervan, dat ik dit avontuur ben aangegaan. Het ondernemerschap is onwijs leuk, uitdagend en spannend. Daarnaast biedt het zoveel vrijheid om een mooi leven te kunnen leiden.

Succes met jouw eerste jaar!