Ben je sinds kort met jouw business actief op Pinterest? Vraag jij je af, hoe je met jouw pins zoveel mogelijk mensen kunt bereiken?

Het antwoord is simpel: Besteed aandacht aan het visuele gedeelte.

Natuurlijk is het ook belangrijk om een geweldige blog te schrijven, maar zonder een aantrekkelijke afbeelding zullen mensen niet zo gauw naar deze blog doorklikken.

Daarom is het belangrijk dat jij tijd in jouw Pinterest-afbeeldingen steekt. Hoe je Pinterest-afbeeldingen het best kunt maken, lees je in deze blog.

1. Bepaal het doel van jouw pin

Voordat je aan de slag gaat met het visualiseren van jouw pins, is het van belang om het doel van jouw pin te bepalen. 

‘Doel van mijn pin?’ hoor ik je nu denken. Hiermee bedoel ik, dat je moet beslissen, welke actie je wilt, dat de Pinterest-gebruiker onderneemt na het zien van jouw pin.

Wil je dat mensen jouw pin opslaan op hun eigen bord?
Wil je dat mensen doorklikken naar jouw site?
Wil je dat mensen jouw pin lang gaan bekijken?

Voor elke van deze doelstellingen is een andere soort pin vereist. Daarom is het belangrijk, dat je helder hebt, welke actie je met jouw pin wilt stimuleren.

2. Verschillende types Pinterest-afbeeldingen

Nadat je het doel van jouw pin helder hebt, kun jij beslissen, welke Pinterest-afbeeldingen goed geschikt zijn, om deze actie te stimuleren.

Velen zijn in de veronderstelling dat Pinterest alleen maar om mooie foto’s draait, terwijl er zoveel meer mogelijk is!

Hieronder leg ik je de verschillende soorten Pinterest-afbeeldingen uit:

Headline-pin

Een headline-pin is een afbeelding, die de gebruiker stimuleert, om door te klikken naar jouw site.

Met een klikbare titel, die op aantrekkelijke wijze is vormgegeven, motiveer je een klikactie. 

Hieronder zie je een voorbeeld van een headline-pin:

Teaser

Ik hou van teasen! Grapje! 😉 Maar teasers werken vaak ontzettend goed op Pinterest. Waarom?

Omdat ze mensen al een stukje waarde geven en als het goed bevalt, ze doorklikken voor de rest.

Daarnaast zijn teaser-pins enorm goed voor jouw engagement, omdat mensen deze vaak opslaan op hun eigen borden. Klikbaar en engaging, wat wil je meer?

Dit is een voorbeeld van een teaser-pin, die ik recentelijk gemaakt heb:

Infographic

Wil je mensen echt engagen met jouw pin? Dan is een infographic-pin wellicht goed geschikt hiervoor. 

Het zit al een beetje in de naam: een infographic is een plaatje dat informeert.

Je hoeft geen graphic designer te zijn, om mooie infographics te maken. Met programma’s zoals Canva kom je namelijk al een heel eind!

Infographics zijn ideaal, om de engagement score op jouw profiel te verhogen. Uiteraard kun je mensen onderaan jouw pin altijd nog teasen om door te klikken voor nog meer feitjes!

Dit is een voorbeeld van een infographic, die ik voor HiSensitives gemaakt heb.

Quotes

Een van de makkelijkste manieren, om engagement op Pinterest te verhogen, is door quote-afbeeldingen te maken.

Deze Pinterest-afbeeldingen worden door mensen vaak gere-pinned! Ze zijn herkenbaar en dat maakt ze engaging!

Hier zie je een voorbeeld van een quote-pin, die ik voor HiSensitives gemaakt heb:

Lijstjes

Weet je, wat ook heel goed op Pinterest werkt? Lijstjes!

Ik maak ze regelmatig, omdat ze mooie engagement opleveren en mensen hier vaak op doorklikken voor meer informatie.

Deze pin voor HiSensitives deed het bizar goed, omdat veel van mijn volgers zich hierin konden herkennen:

Tips

Mensen houden van advies, zeker op een platform zoals Pinterest. In feite, gaan mensen juist naar Pinterest voor advies over een bepaald onderwerp dat ze bezighoudt.

Daarom adviseer ik je, om een keer in de zoveel tijd een weggever te maken voor Pinterest. Dit is goed voor jouw engagement.

Daarnaast, kun je onderaan de pin/tip altijd nog een call-to-action plaatsen, net zoals ik het in deze pin gedaan heb:

Laat je door Pinterest inspireren

Behalve deze voorbeelden, heb je natuurlijk nog talloze andere types pins, die je kunt toepassen. Ik adviseer mijn klanten altijd, om je door Pinterest zelf te laten inspireren.

Kijk, welke pins het goed doen op het platform en speel hierop in met jouw pins.

3. Tools voor het maken van afbeeldingen

Zodra je helder hebt, welke Pinterest-afbeeldingen jij wilt gaan maken, kun je aan de slag met het creëren!

Deze programma’s en website zijn handig, wanneer je aan de slag gaat met het vormgeven.

Canva

Als je, net als ik, een newbie bent op het gebied van vormgeving, kan ik je Canva aanraden. 

Canva is een geweldig beeldbewerkingsprogramma, waarmee je in een handomdraai de mooiste creaties kunt maken. Hiervoor is geen kennis noodzakelijk. Je kunt dus meteen aan de slag!

Gebruik Stock-foto’s

Vaak denken mensen, dat je per se eigen foto’s op Pinterest moet plaatsen, maar dit is niet het geval. Zolang je foto’s plaatst, die beschikbaar zijn voor het publiek, kun je ze in al jouw visuele uitingen toepassen.

Waar je zulke foto’s vindt? Er zijn talloze websites, waar je voor Stock-foto’s terecht kunt. Mijn favorieten zijn Unsplash en Pixabay. Let goed op, wat voor licentie de door jou gekozen afbeelding afbeelding heeft.

4. Pas jouw huisstijl toe

Wanneer je jouw Pinterest-avontuur begint, is het belangrijk, dat je een heldere huisstijl en (personal) branding hebt.

Jouw huisstijl is een deel van jouw online identiteit en zorgt voor herkenbaarheid. Zo wil je natuurlijk ook, dat mensen op Pinterest meteen herkennen, dat een pin van jou online is gekomen.

Denk dus goed erover na, welke lettertypes, kleuren en visuele stijl je in jouw pins wilt toepassen. Dit zorgt voor een professionele uitstraling op jouw profiel.

Hieronder zie je, wat ik bedoel met een heldere huisstijl. Je ziet meteen dat de pins van mij afkomstig zijn, omdat ik rekening houd met de bovenstaande criteria.

5. Geef jezelf credits!

Velen vergeten, dat sommigen afbeeldingen op hun telefoon opslaan en vervolgens op een ander platform doordelen.

Alhoewel het een eer is, dat mensen jouw content leuk vinden en willen doordelen, mag je ook best de credits voor jouw content krijgen, toch?

Daarom is het belangrijk, dat je jouw bedrijfsnaam of website op een of andere wijze in jouw pins verwerkt. Hierdoor weten mensen altijd, dat jij de maker van dit prachtplaatje bent!

Hieronder zie je een voorbeeld van hoe ik dit toepas:

Succes met jouw Pinterest-afbeeldingen

Nu dat je deze tips en trucs kent, kun je aan de slag! Mocht je graag meer over Pinterest willen leren en hoe je effectief op dit platform kunt groeien met jouw business, kun je contact met mij opnemen.

Ik geef Pinterest-cursussen, maar ook strategiesessies op maat, waardoor je tips krijgt, die je meteen toe kunt passen.