Vraag jij je af, hoe je een klikbare titel voor jouw pins kunt creeëren? In deze blog geef ik je 5 praktische tips voor het verzinnen van een pakkende titel waar op geklikt wordt.

Herken je dit?

Vol enthousiasme schrijf je een blogpost en maak je jouw afbeelding in Canva.

Je maakt een aantal prachtige pins, die je meteen op Pinterest plaatst.

Daarna wacht je een paar dagen, voordat je enthousiast Google Analytics opent. Daar zie je… helemaal niks.

“Hoe kan het nou dat er bijna niemand doorgeklikt heeft naar mijn website?”, vraag jij je gefrustreerd af.

Als het niet aan jouw groeistrategie ligt, zou het kunnen dat jouw titels niet catchy genoeg zijn. Maar maak je geen zorgen, want met deze 5 tips gaat dit je in de toekomst niet meer overkomen!

1: Begrijp de pijnpunten en intenties van jouw doelgroep

Soms zie ik titels voorbijkomen, die oppervlakkig zijn en niet veel weggeven. Voor de schrijver is het duidelijk, waar het over gaat, maar voor de lezer zijn er nog veel vraagtekens. Ze voelen zich niet aangesproken. Hier een aantal voorbeelden van wat ik bedoel:

“5 tips voor jouw bruiloft”

“Praktische borstvoeding-tips”

“10 baby-outfits”

Alhoewel deze titels wel omschrijven waar het over gaat, zijn ze niet echt specifiek. 

Vaak gaan ondernemers vol passie aan de slag om hun kennis in een blogpost te proppen, zonder stil te staan bij de intenties en behoeften van hun doelgroep.

Daarom is mijn eerste tip voor je, om de pijnpunten en/of behoeften van jouw doelggroep te begrijpen en in jouw content te verwerken.

De bovenstaande voorbeelden kun je bijvoorbeeld op deze wijze uitbouwen:

“5 tips voor jouw bruiloft, die je gegarandeerd geld gaan besparen”

“Praktische borstvoeding-tips wanneer jouw melkproductie laag is”

“10 baby-outfits voor de Kerstdagen”

Zie je het verschil? Door deze toevoegingen wordt jouw content meer specifiek en weten mensen meteen, waar het over gaat.

Voordat je jouw blog schrijft, breng duidelijk in beeld voor wie je de blog schrijf en wat zijn of haar behoefte op dat moment is. Welke behoefte vervul je met jouw blogartikel? Zodra je dit duidelijk hebt, wordt het ook makkelijker om een pakkende titel te verzinnen.

2. Gebruik emotionele woorden

Als je iemand écht wilt raken, moet je op zijn/haar emoties gaan zitten. Woorden zijn een krachtige tool hiervoor.

Volgens Co-Schedule bestaat een klikbare titel 10-15% uit emotionele woorden. Uit hun onderzoek blijkt, dat titels met meer emotionele woorden vaker gedeeld worden.

De cijfers spreken voor zichzelf, dus het is wijs om hiermee aan de slag te gaan.

“Hoe dan?”, vraag jij je wellicht af.

Ten eerste, is het belangrijk om te weten, wat emotionele woorden zijn. Hieronder vind je een lijst met emotionele woorden voor pakkende titels:

focus
absoluut
laagst
interessant
uitdaging
levenslang
hoogst
deskundig/expert
advies
de waarheid over
vergelijken
kleurrijk
betaalbaar
ultiem
wilskracht
aantrekkelijk
gemakkelijk
competitief
vol
vernieuwend
het is hier
net binnen
mooi
groei
veelbelovend
verbazingwekkend
verbeelding
beste
high tech
laatste
belangrijk
dringend
verbazingwekkend
opwindend
onthullend
sensationeel
uitstekend
opmerkelijk
obsessie
stijgend
uniek
koopje
gedurfd
baanbrekend
onovertroffen
oprecht
gratis
verkoop
nieuw
professioneel
gegarandeerd
speciaal
getest
verbeterd
per direct
beperkt
simplistisch
krachtig
groot
populair
exclusief
waardevol
hoe
onbeperkt
korting
plotseling
perspectief
lancering
bekwaamheid
gereduceerd
beter
enorm
spotlight
nuttig
de grootste
nu
fortuin
authentiek
aankondigen
gift
praktisch
winstgevend
luxe
onvoorwaardelijk
tijdig
veiligheid
snel
revolutionair
liefde
betrouwbaar
verschrikkelijk
doorbraak
vertrouwelijk
aanzienlijk
prachtig
geleverd
geheimen
schaars
beroemd
sterk
ongebruikelijk
voortreffelijk
energie
leerzaam
zeldzaam
fascinerend
compromis
vreemd
vereenvoudigd
enorme
nuttig
speciale aanbieding
technologie
gekozen
rijkdom
geslaagd
kansen
monumentaal
snel
gemakkelijk
direct
vreemd
waarde
insider
wonder
magie
bewezen
beloning
verrassing
leerzaam
compleet
kwaliteit
gigantisch

Zodra jij deze woorden in jouw titel hebt toegepast, kun je jouw headline analyseren met de tool Co-Schedule. Co-Schedule is op dit moment alleen maar in het Engels beschikbaar, maar de tool geeft je een goed beeld van hoe sterk jouw titel is.

Klik hier om naar de headline analyzer te gaan.

3. Werk met standaard formules die werken

Er zijn bepaalde zinsopstellingen die simpelweg goed werken voor het genereren van kliks. Maak het jezelf niet te moeilijk en pas deze formules in jouw zinnen toe.

Hieronder vind je een lijst met voorbeelden van zinsopstellingen, die op Pinterest goed werken:

  1. De top # manieren om … op te lossen
  2. (“Probleem invoegen”)? Zo los je het makkelijk op!
  3. Alles wat je moet weten over …
  4. Hoe maak je … die/dat …
  5. Hoe vind je …
  6. De ultieme gids voor …
  7. Beginner’s gids voor …
  8. # slimme strategieën om …
  9. # creatieve manieren om …
  10. # tips voor …
  11. # tactieken om …
  12. # … fouten die je nooit meer gaat maken
  13. De # meest populaire … 
  14. # ideeën voor …
  15. # redenen waarom je …
  16. # geweldige … om …
  17. # verrassende …
  18. Het ultieme geheim voor …
  19. De beste oplossing ooit voor …
  20. Wil je …? Doe dan dit!
  21. Deze simpele regel helpt je om …
  22. # succesvolle strategieën die je gegarandeerd helpen om …
  23. Hoe je in # stappen …
  24. Vergeet … . Probeer dit!
  25. # tekenen dat je …
  26. # fouten die je moet vermijden wanneer je …
  27. Dit is een absolute no-go wanneer je …
  28. # gratis .. voor …
  29. De ultieme cheat sheet voor …
  30. # krachtige .. om …

Zoals je kunt zien, werkt het inzetten van lijstjes, het benadrukken van problemen/uitdagingen en het aanbieden van oplossingen enorm goed. Gebruik dit in jouw headlines om meer klikbare titels te genereren.

4. Werk met visuele triggers

Wanneer je aan de slag gaat met het maken van klikbare titels voor jouw pin, is het van belang om gebruik te maken van visuele triggers. 

Zeker op een visueel platform zoals Pinterest is dit enorm belangrijk.

Ik zal je een voorbeeld laten zien van wat ik bedoel:

Zie je het verschil tussen de linkse en de rechtse pin? Links is er 0 aandacht besteed aan het visualiseren van de zin en links heb ik bepaalde woorden bewust uitgelicht.

Mensen consumeren redelijk snel op Pinterest en het is dan ook belangrijk om hier met jouw visuele content op in te spelen. 

Besteed daarom tijd eraan, om de headlines op een mooie wijze vorm te geven.

5. Werk met cijfers

Cijfers maken iets meetbaar. Als je een blog schrijft met allerlei tips over een bepaald onderwerp, is het dus belangrijk om hier een cijfer aan te koppelen.

Waarom?

Omdat mensen weten, hoeveel waarde ze kunnen verwachten!

Een blog die ‘109 recepten voor Kerst’ belooft, zal bijvoorbeeld altijd beter presteren dan een blog die maar 5 recepten in beeld brengt.

Je kunt cijfers op diverse manieren in jouw blog verwerken. Hieronder vind je een aantal voorbeelden:

5 manieren om een blog te schrijven

Deze 5 tips hebben mijn blogverkeer verdrievoudigd!

Hoe ik binnen twee maanden 2x zoveel verdiende met mijn blog

Zie je hoe krachtig deze headlines zijn? Simpelweg door een paar cijfers toe te voegen! Speel hier dus zeker mee, wanneer je content voor jouw blog gaat schrijven en hiervoor klikbare titels moet verzinnen.

Klaar ervoor om Pinterest te veroveren met jouw klikbare titels?

Na het lezen van deze tips, ben je in staat om pins met klikbare titels te maken. Maar weet je ook hoe je deze pins effectief op Pinterest in kunt zetten? Nog niet echt?

Maak je geen zorgen, want ik kan je helpen, om Pinterest beter te begrijpen. Met mijn kennis weet je wat je moet doen, om een succesvolle Pinterest-strategie voor jouw bedrijf neer te zetten.

Tijdens mijn 1-op-1 Pinterest cursus leer ik je alle ins en outs over Pinterest en hoe je dit platform effectief voor jouw business in kunt zetten.

Bekijk hier mijn aanbod!

Tekstwerk uitbesteden? Vraag direct een offerte aan bij AK helpt!