Ben je elke week urenlang bezig met het maken en inplannen van jouw social media berichten? Levert jouw harde werk amper iets op? Ik ken het gevoel, want ik ben er ooit zelf geweest, toen ik net begon met social media. Vol enthousiasme bedacht ik de mooiste berichten voor mijn social media kanalen. Vroeger kon ik er wel urenlang ermee bezig zijn. De resultaten waren echter zwaar teleurstellend. Op dat moment denk je dingen zoals ‘Moet ik hier wel mee doorgaan?’, ‘Kun je online überhaupt nog wel succes boeken?’ of ‘Ik weet het even niet meer’. Het is een verschrikkelijk gevoel, ik weet het.
Als jij op dit moment dit soort gedachtes denkt, of simpelweg op zoek bent naar nieuwe manieren om organisch bereik voor jouw website te realiseren, moet je dit absoluut lezen. Ik heb dé manier gevonden om het ultieme uit jouw SEO webteksten te halen en dit wil ik graag met je in deze blog delen!
Wat is Pinterest?
Voordat ik uitleg hoe ik met mijn online merk HiSensitives binnen no-time meer organisch bereik heb gerealiseerd, is het belangrijk om te weten wat Pinterest eigenlijk is. Pinterest is een visuele zoekmachine met een aantal social functies, waar gebruikers afbeeldingen gerelateerd aan een blog, product of dienst kunnen delen en opslaan. Deze afbeeldingen worden in de wereld van Pinterest ‘pins’ genoemd. Op Pinterest kun je zogenaamde ‘borden’ aanmaken op basis van jouw interesses. Vervolgens, kun jij op deze borden jouw pins opslaan. Een Pinterest-bord ziet er zo uit:
Naast dat je eigen, persoonlijke borden kunt aanmaken, kun jij je ook aansluiten bij groepsborden. Dat houdt in dat meerdere mensen bijdragen aan een bord. Groepsborden zijn een geweldige manier om snel groei voor jouw Pinterest-account te realiseren. Doordat je niet alleen jouw eigen volgers, maar ook de volgers van de andere bijdragers op het bord bereikt, komen jouw pins op nog meer feeds terecht.
De potentie van Pinterest
Uit het Nationaal Social-Media Onderzoek 2019 blijkt dat Pinterest steeds meer groeit in het Nederlandse social media landschap. In het bijzonder, is het aantal mensen dat Pinterest dagelijks gebruikt ten opzichte van 2018 met 25% gestegen. Alleen Instagram heeft met 26% meer groei ervaren. Daarnaast is het aantal gebruikers in 2019 met 18% gestegen. Ook hier heeft alleen maar Instagram meer groei ervaren met 20%. Dit laat de enorme potentie van Pinterest zien. Immers, houden mensen van visuele content en gebruiken dit dan ook graag als inspiratie in het dagelijkse leven.
Zit mijn doelgroep op Pinterest?
Velen denken dat Pinterest alleen maar voor moeders is en trekken automatisch de conclusie dat hun doelgroep daar niet zit. Echter, is dit een enorme misverstand. Uiteraard, zijn 81% van de gebruikers vrouwen, maar in de statistieken is te zien dat steeds meer mannen zich inschrijven op Pinterest. Daarnaast gebruiken millenials Pinterest evenveel als Instagram. Laat dit even bezinken.
Hoe komt het dat millenials zo’n fan zijn van Pinterest? Millenials zijn visueel ingesteld! Hun voorkeur gaat uit naar visuele content en daar is Pinterest, net zoals Instagram, natuurlijk enorm goed geschikt voor! Het zou dus zonde zijn om Pinterest helemaal links te laten liggen, toch?
Is mijn content geschikt voor Pinterest?
Pinterest staat voor interest (of in het Nederlands interesse) en talloze niches delen hun content op dit platform. Wanneer je een pin publiceert, kun je bij Pinterest kiezen uit veel verschillende categorieën. De drie grootste op Pinterest zijn op dit moment ‘Huisdecoratie’, ‘Kunst’ en ‘Reizen’. Daarnaast, heeft Pinterest de volgende categorieën:
- (Huis)dieren
- Architectuur
- Auto’s en motoren
- Beroemdheden
- Bruiloften
- Buiten
- Citaten
- Damesmode
- Design
- Doe-het-zelf en knutselen
- Educatie
- Entertainment
- Eten & Drinken
- Feestdagen en evenementen
- Fotografie
- Geschiedenis
- Gezondheid en fitness
- Haar en verzorging
- Herenmode
- Humor
- Illustraties en posters
- Kinderen en ouderschap
- Nerd
- Producten
- Sport
- Tatoeages
- Technologie
- Tuinieren
- Wetenschap en natuur
- Anders
Er zijn, zoals je kunt zien, dus heel weinig branches die niet op dit platform terechtkunnen. Hier kun je lezen welke content Pinterest niet accepteert.
Organisch bereik met Pinterest? Hóe dan?
Het is nu waarschijnlijk al een stuk duidelijker hoeveel potentie er in Pinterest zit en of het wel geschikt is voor jouw bedrijf. Nu vraag jij je af: ‘Mooi en aardig, maar hoe krijg je dan die mensen naar jouw website toe wanneer alles visueel is?’. Het is heel simpel. Ten eerste, schrijf je een SEO webtekst die relevant is voor jouw doelgroep en deel je dit op jouw website. Vervolgens, maak je daar een pakkende afbeelding (het liefst meer dan één) bij, die de gebruiker meteen laat zien waarover jouw blog gaat. Deze pin deel je vervolgens door op jouw Pinterest borden. Wanneer mensen dit interessant/relevant vinden, kunnen ze op de afbeelding drukken en worden ze doorgestuurd naar jouw website. Op deze wijze krijg je dus organisch verkeer naar jouw webpagina vanuit Pinterest.
De volgende stap; automatiseren!
Automatiseren, een geweldig woord he? Hier wordt een ondernemer warm van. Mij maakt het woord automatiseren in ieder geval enorm blij. Waarom? Omdat je met de juiste tools heel veel acties online kunt automatiseren, waardoor je uiteindelijk minder hoeft te werken, zonder dat jouw omzet eronder lijdt. Zodoende kun je ook veel acties op Pinterest automatiseren. Hoe? Bijvoorbeeld met de tool Tailwind! Toen ik begon om handmatig mijn pins op Pinterest te publiceren, zag ik al een flinke groei in organisch verkeer naar mijn website. Nadat ik Tailwind inzette, gebeurde er echter iets bijzonders:
Zoals je kunt zien, is het aantal dagelijkse bezoekers naar mijn blog behoorlijk gegroeid, en dat allemaal met hulp van Tailwind. Natuurlijk kun je dit ook zonder Tailwind bereiken, maar laten we eerlijk zijn: welke ondernemer heeft de tijd om heel de dag door pins op Pinterest door te delen? Ik in ieder geval niet! Om die reden vind ik Tailwind zo’n geweldige tool. Hierdoor kun je met gemak organisch bereik voor jouw website realiseren. Mocht je Tailwind voor jouw eigen Pinterest-account willen testen, kun je een proefversie van één maand afnemen.
Ben jij klaar voor meer groei in organisch verkeer naar jouw website?
Nu dat je ziet hoeveel potentie er in Pinterest zit voor je, wil je misschien wel in actie komen. Mooi! Ik weet zeker dat jij dit platform geweldig gaat vinden. Wil jij tips krijgen over hoe jij Pinterest voor jouw bedrijf in kunt zetten? Volg mij dan op Pinterest, waar ik regelmatig nieuwe tips en trucs over Pinterest, social media en SEO met je deel.
Maar, ik heb hier helemaal geen tijd voor!
Heb jij het al druk zat en wil je dit toch graag uitproberen voor jouw bedrijf? Dat kan! Ik kan je zeer goed helpen om…
…jouw SEO webteksten te schrijven
…hier bijhorende pins voor te maken
…jouw Pinterest-account op te zetten inclusief borden en aanvragen doen bij diverse groepsborden
…jouw pins te optimaliseren voor Pinterest en te publiceren
…eventueel Tailwind op te zetten
…jouw Pinterest-account en blog bij te houden op lange termijn.
Lijkt het je interessant om met mij samen te werken, of wil je graag een keer een persoonlijke uitleg over hoe jij jouw Pinterest-strategie het beste kunt inrichten? Dan wil ik je hier graag bij helpen! Samen gaan we voor meer organisch bereik zorgen! Neem contact met mij op om vrijblijvend een afspraak te maken.