Net zoals Instagram, Facebook of Tik Tok sleutelt ook Pinterest continu aan zijn algoritme. Dit betekent voor jou als content creator op Pinterest, dat bepaalde oude Pinterest technieken die vroeger werkten, nu juists averechts kunnen werken. In deze blog leg ik ze je uit.
Pinterest is sinds 2012 een enorm populair media platform voor het opdoen van inspiratie en het maken van plannen. Wanneer een platform in populariteit groeit, zie je vaak dat mensen misbruik gaan maken van bepaalde functies om snel meer online zichtbaarheid te realiseren.
Dit beïnvloedt de gebruikerservaring van de gebruikers op een negatieve manier. Teveel van dezelfde content wordt als spam ervaren en daardoor wordt de ervaring minder prettig.
Pinterest wil – zoals ieder ander media platform -, dat gebruikers zolang mogelijk op Pinterest blijven hangen. Hierdoor zijn ook zij genoodzaakt om wijzigingen in het algoritme door te voeren.
Deze oude Pinterest technieken kan je vanaf nu beter vermijden
Deze wijzigingen in het algoritme zorgen ervoor dat bepaalde oude Pinterest technieken nu minder goed of zelfs averechts voor jouw zakelijke profiel werken. Laten we eens gaan kijken, welke oude Pinterest technieken je in 2021 beter kan ditchen.
1. Hashtags op Pinterest gebruiken: Wél of niet doen?
In het verleden waren hashtags een geweldige manier om hoger te scoren in de zoekmachine van Pinterest. Ze waren klikbaar, zorgden ervoor dat je hoger in de zoekmachines kwam en waren dé manier om snel te groeien op Pinterest. Totdat de spammers kwamen en er misbruik van maakten…
Pinterest maakt korte metten met spammers en heeft daarom wijzigingen in het algoritme doorgevoerd, waardoor hashtags niet meer even belangrijk zijn als eerst. Je zal in jouw overzicht onder andere zien dat hashtags niet meer klikbaar zijn. Dit was eerst altijd wel het geval.
De recente ontwikkelingen duiden aan dat Pinterest hashtags dus niet meer even belangrijk vindt. Daarom kan je hashtags in jouw pins in de toekomst beter vermijden en je richten op goede beschrijvingen die goed SEO-geoptimaliseerd zijn.
In mijn Pinterest online cursus heb ik een heel module aan dit onderwerp gewijd, waarin je leert hoe je jouw pins kan optimaliseren voor Pinterest.
2. Aansluiten bij allerlei groepsborden
Een van de oude Pinterest technieken die je ook beter kan vermijden, is om je aan te sluiten bij allerlei verschillende groepsborden. Dit was in het verleden een heel succesvolle manier om snel veel bereik te realiseren.
Een groepsbord is een bord met meerdere bijdragers en je bereikt met zo’n bord niet alleen jouw eigen volgers, maar ook de volgers van de bijdragers van dit bord.
Pinterest heeft deze functie toen destijds gelanceerd omdat ze graag zagen dat Pinterest gebruikers samenwerkten op deze borden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld fotografen en stylisten die op zo’n bord samen inspiratie op kunnen doen voor een fotoshoot. Of een bruid en haar wedding planner, die inspiratie voor de bruiloft met elkaar delen.
De intentie was goed, maar ook hier hebben de spammers weer flink misbruik van gemaakt, waardoor Pinterest een tijdje als spammy en herhalend werd ervaren. Zodoende ging Pinterest ook hier aanpassingen maken, waardoor Pinterest groepsborden minder goed werken.
Betekent dit dat groepsborden helemaal niet meer werken?
Nee! Je kan ze nog steeds inzetten, maar ik merk dat het beter werkt om je alleen aan te sluiten bij groepsborden die van hoge kwaliteit en niet spammy zijn. Dus geen algemene groepsborden die nietszeggend zijn, maar groepsborden die zich richten op een specifieke niche.
Als je hier graag meer over wil leren, kan dat in mijn Pinterest online cursus. Hier duik ik uitgebreid in op het onderwerp ‘groepsborden’ en vertel ik je, hoe je ze het best anno 2021 voor jouw bedrijf in kan zetten.
3. Tailwind communities & smart loops
De bovenstaande oude Pinterest technieken zijn aanpassingen op Pinterest zelf, maar ook op Tailwind – dé planning tool voor Pinterest – kan je een paar functies beter niet meer gebruiken; Tailwind tribes en Smart loops.
Tailwind zelf is een zeer uitgebreide planning tool, die om zijn functies Tailwind communities & Smart loops enorm populair werd.
Een community op Tailwind is een plek waar jij je pin kan delen en anderen hem kunnen verspreiden in ruil ervoor dat jij content van anderen repint op jouw profiel. Zodoende repin je elkaars content en help je elkaar om te groeien.
Smart loops is een repin-functie, waarmee je oude pins keer op keer op Pinterest kan blijven repinnen.
Je ziet al wat deze 2 functies met elkaar gemeen hebben; repinnen. Pinterest vindt het maken van verse pins steeds belangrijker en ze willen de kwaliteit waarborgen door te vermijden dat mensen teveel repinnen.
Hierdoor zijn ook op dit vlak wijzigingen op Pinterest doorgevoerd, waardoor de bovengenoemde Tailwind-functie eigenlijk niet meer zo goed zijn voor de groei van jouw Pinterest-account.
Betekent dit, dat Tailwind geen handige tool meer is? Nee! Ik vind nog steeds dat Tailwind talloze andere functies heeft, die het de investering waard maken.
Je bespaart met Tailwind veel tijd gedurende het inplannen en hebt meer inzicht in de prestaties van jouw profiel. Inzichten die cruciaal zijn om jouw contentstrategie continu te kunnen optimaliseren.
Zwaai deze oude Pinterest technieken gedag!
Maak jij nog gebruik van de bovenstaande oude Pinterest technieken? Dan kan ik je van harte aanraden om te gaan kijken, wat het voor je profiel doet, om dit een tijdje te laten.
Experimenteren op Pinterest is de sleutel tot succesvolle organische groei en iets wat ik al mijn cursisten adviseer. Wil je graag nog meer handige tips over de best practices voor organisch groeien op Pinterest leren?
In mijn voordelige Pinterest online cursus leg ik je stap voor stap uit, hoe je Pinterest effectief voor jouw bedrijf in kan zetten. Ik verwelkom je graag als cursist!