Een van de eerste stappen die je moet zetten wanneer je ondernemer wilt worden, is om een stabiele basis te creeëren voor jouw onderneming. Je moet het zien als een huis; dat bouw je ook niet zonder een stevige fundering te leggen. Op een soortgelijke manier werkt het wanneer je een nieuw bedrijf of merk start.
Door een goede basis te leggen voor jouw bedrijf, zorg je ervoor dat je houvast hebt. Jouw basis is namelijk jouw wegwijzer. In het grote ondernemersland zijn er talloze mogelijkheden en kansen om te pakken. Dan is het handig om te weten welke van deze kansen bij jouw bedrijf passen en welke niet.
In deze blog geef ik je praktische tips voor het creeëren van een stevige basis voor jouw onderneming. Deze tips hebben mij enorm geholpen toen ik mijn bedrijf ben begonnen.
1. Wat zijn jouw kernwaarden?
Het eerste wat je doet wanneer je jouw zakelijke identiteit en fundering vastlegt, is om jouw kernwaarden te identificeren. Iedereen heeft kernwaarden; de dingen waar ze voor staan en die ze motiveren om in actie te komen. Kernwaarden gaan diep en zijn de drive achter alles wat je doet. Hier moet je dan ook goed de tijd voor nemen om achter te komen.
Je kunt de kernwaarden van jouw onderneming op diverse manieren identificieren. Ik vind het effectief om eerst een aantal dingen op te schrijven die ik belangrijk vind. Dit kan alles zijn van ‘altijd behulpzaam zijn voor mijn klanten’ tot ‘deadlines op tijd halen’. Vervolgens kijk ik welke waarden het beste bij mijn statements passen.
Altijd behulpzaam zijn = Dienstbaarheid
Deadlines op tijd halen = Verantwoordelijkheid
Gebruik de lijst met kernwaarden hieronder om op basis van jouw zinnen jouw kernwaarden te identificeren. Ik adviseer je om maximaal 5 kernwaarden te selecteren voor jouw onderneming. Meer dan dat kan vaak chaotisch worden en resulteren in verwarring; niet alleen voor jou, maar ook voor jouw doelgroep.
Lijst met kernwaarden
Aanpassingsvermogen Aanwezig Acceptatie Altruïsme Ambitie Assertief zijn Attent Balans Begrip Behendigheid Bescheidenheid Beslissend Betekenis Betrouwbaar Bewustzijn Bijdragen Capabiliteit Comfort Communicatie Competentie Concentratie Consistentie Controle Creativiteit Creeëren Daadkracht Dankbaarheid Delen Dienstbaarheid Discipline Doel Drive Duidelijk Duurzaamheid Eenvoud Eer Eerlijkheid Effectiviteit Efficiëntie Emotioneel Empathie Energie Enthousiasme Erkenning Ervaring Ethisch Evenwicht Expressief Familie Focus |
Gastvrij Geduld Gelijkheid Geloofwaardigheid Geluk Gemeenschap Genialiteit Genot Gerechtigheid Geven Gevoeligheid Gezond verstand Gezondheid Goedheid Groei Grondig Grootheid Hard werken Harmonie Hoffelijkheid Hoop Individualiteit Innovatie Inspirerend Integriteit Intelligentie Intensiteit Intuïtief Inzet Inzichtelijk Kalmte Kennis Kracht Kwaliteit Leergierig Leiderschap Liefdadigheid Liefde Logica Loyaliteit Macht Mededogen Meesterschap Moed Motivatie Motiveren Nauwkeurigheid Nederigheid Nieuwsgierigheid Onafhankelijkheid |
Onbaatzuchtig Onbevreesd Ondersteuning Oneerbiedig Ontdekking Ontwikkeling Openhartigheid Openheid Oprechtheid Optimisme Organisatie Overtuiging Passie Plezier Potentieel Prestatie Pret Productiviteit Professionaliteit Realistisch Rechtmatig Recreatie Redelijk Respect Resultaatgericht Rijkdom Risico Samenspel Samenwerking Schoonheid Sereniteit Service Slim Speelsheid Spiritualiteit Spontaan Stabiliteit Standvastigheid Status Sterkte Stilte Structuur Succes Taaiheid Talent Terughoudendheid Tevredenheid Tijdigheid Toewijding Tolerantie |
Traditioneel Transparantie Trouw Uitdaging Uithoudingsvermogen Uitmuntendheid Uniek Vaardigheid Veiligheid Verantwoordelijkheid Verbeelding Verbetering Verbinding Verrassing Verstandig Vertrouwen Visie Vitaliteit Volhoudingsvermogen Volwassenheid Vooruitziendheid Voorzichtig Vrede Vreugde Vriendelijkheid Vriendschap Vrijgevigheid Vrijheid Vrijmoedigheid Waakzaamheid Waardigheid Waarheid Welvaart Wijsheid Winnend Zege Zekerheid Zelf-reflectie Zelfvertrouwen Zuiverheid |
2. Formuleer jouw visie
Zodra jij helder hebt wat jouw kernwaarden zijn is het tijd om de visie van jouw onderneming te formuleren. Een visie is een statement dat aangeeft hoe de wereld eruitziet als jij jouw doelen hebt behaald. In jouw visie komt duidelijk over wat jouw grootste droom is. Dit klinkt heel zweverig, maar een visie is van cruciaal belang in jouw bedrijf, omdat dit jouw leiddraad door al de jaren heen gaat zijn. Alles wat jij gaat doen voor jouw onderneming, moet aan het bereiken van jouw visie bijdragen. Hieronder een paar voorbeelden van sterke visie’s:
“Our vision is to create a better every-day life for many people.” – IKEA
“A world without Alzheimer’s disease.” – Alzheimer’s Association
Een goede visie richt zich op de toekomst, is specifiek, doelgericht, uitdagend, uniek en inspirerend. Zoals je kunt zien, kan een visie kort en krachtig zijn. De kans is groot dat je jouw visie makkelijker onthoudt wanneer je hem kort en krachtig formuleert.
3. Wat is jouw missie?
Zodra jouw visie helder is, kun jij aan de slag met de missie van jouw onderneming. Een missie omschrijft wat je op dit moment aan het doen bent en focust zich op vandaag, terwijl een visie meer toekomstgericht is. Formuleer jouw missie door deze vragen te beantwoorden:
- Wat doen we?
- Voor wie doen we het?
- Hoe helpen we ze?
Door deze drie vragen te beantwoorden, wordt het duidelijker voor je wat jouw missie is. Hieronder een paar voorbeelden van sterke missie’s:
“To inspire healthier communities by connecting people to real food.” – Sweetgreen
“To create and promote great-tasting, healthy, organic beverages.” – Honest Tea
Een basis om op te bouwen
Zodra jij deze drie dingen helder hebt voor jouw bedrijf, worden vervolgstappen zoals marktonderzoek, het selecteren van een huisstijl en het opzetten van een (marketing) strategie veel makkelijker. Zie deze basis als een kompas voor jouw toekomstige beslissingen.
Wat zijn de kernwaarden, visie en missie van jouw onderneming?