Skip to main content

Soms is het onvermijdelijk, dat je als ondernemer thuis komt te zitten. Of dit nu is vanwege ziekte, het uitblijven van opdrachten of nu i.v.m. het coronavirus: soms is het gewoon zo. Steek je kop niet in het zand, want er zijn gelukkig genoeg andere activiteiten, die je naast je gewone werkzaamheden kunt doen. Ik heb ze voor je op een rijtje gezet.

Online zichtbaarheid

Nu dat je thuiszit en offline niet veel kunt doen, is dit een mooie kans om aan jouw online zichtbaarheid te werken. Ben je al actief op social media en andere media platformen met je bedrijf, of heb je dit al die jaren een beetje op de plank laten liggen? Nu is het moment om dit op te pakken! Believe me, het gaat je zoveel opleveren!

Hoe vergroot jij je online zichtbaarheid?

Je vraagt je wellicht af, hoe jij je online zichtbaarheid kunt vergroten. Er zijn talloze opties, om dit te doen. Ik adviseer je, om de volgende stappen te ondernemen:

1. Website

Als je nog geen website hebt, is het handig om dit nu wel te gaan regelen. Hiervoor kun je een web developer inschakelen, maar je kunt ook zelf aan de slag gaan met website providers zoals bijvoorbeeld Wordpress, Jimdo of Wix. Als je niet thuis bent in de online wereld, adviseer ik je om hiervoor een expert in te schakelen. Geen budget? Vraag dan iemand in je omgeving, zoals vrienden of familie, om je hiermee te helpen voor een klein prijsje.

2. Boodschap

Wanneer je aan de slag gaat met je online zichtbaarheid is het wijs om jezelf te vragen wat je boodschap is. Breng je why, how en what in beeld. Door te weten waarom je doet wat je doet, hoe jij je onderscheidt van de rest en wat je te bieden hebt, kun je een sterke boodschap vormen, die je in al jouw communicatiekanalen terug laat komen.

3. Doelgroep

Nadat jij je boodschap in beeld hebt gebracht is het wijs, om goed naar je doelgroep te kijken. Probeer een zo helder mogelijk beeld van je doelgroep te schetsen. Uiteindelijk gaat dit je namelijk helpen, om te weten wie je aanspreekt met jouw boodschap. Ga zo gedetailleerd mogelijk aan de slag en schrijf de demografische gegevens, interesses en behoeften van je doelgroep op. Dit gaat je helpen in het creëren van relevante en effectieve content voor je communicatiekanalen.

4. Communicatiekanalen

Als ondernemer heb je talloze opties m.b.t. communicatiekanalen. Veel ondernemers zijn ervan overtuigd, dat ze op alle platformen goed zichtbaar moeten zijn, om zoveel mogelijk uit online marketing te kunnen halen. Dit is niet het geval en bijna onmogelijk (tenzij je een groot bedrijf hebt). Het is wijs, om je op maximaal 2-3 communicatiekanalen te focussen en dit goed aan te pakken. Kijk hierbij naar de kanalen, waarop je doelgroep zit. Dit rapport kan interessant zijn in je keuze voor een (social media) kanaal.

Administratie

Als je bent zoals mij, ben je niet de grootste fan van administratie doen. Toch is dit een taak, die je als ondernemer gemakkelijk vanuit thuis kunt doen. Heb jij nog onverwerkte bonnen of transacties in je administratie? Verwerk ze! Is je administratie een grote rommel en zie je het bos door de bomen niet meer? Breng daar verandering in en organiseer je administratie. 

Ik zie veel ondernemers, die hun administratie nog handmatig in een Excel-sheet of zelfs op papier verwerken. Wist je dat je veel tijd kunt besparen, door je administratie te digitaliseren? Ik ben een grote fan van Moneybird, omdat je daar makkelijk je facturen en offertes in aan kunt maken, deze vervolgens aan banktransacties kunt koppelen en zo veel tijd bespaart. Daarnaast kun je met de Moneybird-app eenvoudig je bonnetjes inscannen. Geloof mij, dit gaat je onderneming op lange termijn zoveel tijd (en hiermee ook geld) besparen.

Met deze unieke link, kun je Moneybird 3 maanden gratis testen voor je bedrijf! Dit is 60 dagen langer dan de normale proefperiode van Moneybird. Probeer het uit.

Financiën bekijken

Op het moment dat jouw administratie op orde is, kun je ook een realistische (en confronterende) kijk naar je financiën nemen. Hoe is je liquiditeit op dit moment? Hoeveel heb je gespaard voor noodgevallen? Hoeveel kosten maak je elke maand? Welke kosten hiervan zijn noodzakelijk om je business te runnen? Kun je op sommige kosten besparen? Wees kritisch en kijk, hoe jij je business financieel stabieler kunt maken. 

Zodra jij je huidige financiële situatie in beeld hebt gebracht, kun je aanpassingen maken. Ga jij jezelf bijvoorbeeld minder uitbetalen, zodat je meer kunt sparen? Is het tijd, om de prijzen van je producten en/of diensten aan te passen?

Door al de bovenstaande vragen te beantwoorden, kun jij je financiën op lange termijn verbeteren.

Creatieve brainstorm

Als het goed is, heb je nu bergen met tijd. Deze tijd kun je waardevol besteden, door tijdens een creatieve brainstorm aan jouw bedrijf te werken. Als je in je omgeving medeondernemers hebt, die ook thuis zitten kun je ze vragen, om (digitaal) mee te denken. Dit kunnen jullie eventueel voor elkaar doen, zodat beiden na afloop van de sessie met nieuwe plannen aan de slag kunnen gaan.

Breng je huidige aanbod in beeld en ga eens nadenken, hoe je dit in de toekomst kunt uitbreiden. Welke producten en diensten zou je graag willen lanceren? Wat heb je hiervoor nodig? Op basis van deze brainstorm kun je een plan van aanpak maken, zodat je straks volle bak ermee aan de slag kunt gaan. Dit gaat je business op lange termijn naar een hoger niveau tillen.

Nieuwe producten uitwerken

Na de brainstorm ben je waarschijnlijk tot een aantal nieuwe ideeën voor producten en/of diensten gekomen. Wellicht had je ook zonder de brainstorm een aantal producten op de planning staan, waar je nog mee aan de slag moest gaan. Nu is het moment, om al jouw ideeën te realiseren!

Ga jouw aanbod helemaal uitwerken, zodat je het na afloop van je thuis-periode kunt gaan lanceren. Zorg ervoor dat het product zelf af is en werk ook meteen je marketingstrategie m.b.t. de lancering van het product en de maanden daarna uit. Zo kun je op het juiste moment meteen in actie komen en je business verder laten groeien! 

Een tip: Focus je op het lanceren van producten en/of diensten, die je makkelijk vanuit huis kunt doen. Hierdoor ben je in de toekomst beter voorbereid, mocht je nogmaals thuis komen te zitten door onverwachte omstandigheden.

Website updaten

Velen kijken er tegen op: Je website een update geven. Dit is iets, wat velen laag op de prioriteitenlijst hebben staan, terwijl dit ze zoveel op kan leveren. Wanneer je aan de slag gaat met het updaten van je website, kijk naar de volgende aspecten:

1. Inhoud

Sluiten je teksten nog aan bij wat je doet? Zijn ze pakkend en overtuigend? Hoe presteren je huidige teksten? Je kunt in Google Analytics eenvoudig zien, hoe lang mensen op je webpagina’s blijven hangen. Haken ze al snel af? Dit geeft aan dat je teksten een update kunnen gebruiken. Wanneer je aan de slag gaat met het schrijven van nieuwe teksten, zorg meteen ervoor dat ze SEO-proof zijn. Hierdoor worden ze goed vindbaar in de zoekmachines en trek je meer klanten naar je website.

2. Layout

Hoe ziet je website er op dit moment uit? Ben jij trots op het design van je site en sluit het nog aan bij je huidige bedrijfsactiviteiten en doelgroep? Vraag jezelf af, in hoeverre je tevreden bent met je layout en design. Als je merkt dat er nog verbeteringspunten zijn kan het wijs zijn, om dit nu meteen op te pakken.

3. Call to action (CTA)

In hoeverre motiveer jij je website-bezoekers om actie te ondernemen naar aanleiding van het bekijken van je website? Vraag je ze, om contact op te nemen? Geef je ze de mogelijkheid, om via een online-agenda een afspraak in te plannen? Kunnen ze zich inschrijven voor de nieuwsbrief? Dit zijn allemaal acties, die een bezoeker op een website kan ondernemen. 

Uiteindelijk is het doel van je website, om in contact te komen met potentiële klanten. Zorg daarom voor heldere CTA’s. Het gaat je business meer klanten opleveren.

Automatiseren

Een andere actie, die je als ondernemer vanuit thuis kunt ondernemen, is het automatiseren van processen. Je kunt dankzij allerlei digitale tools tegenwoordig veel stappen automatiseren. 

Zo kun je bijvoorbeeld jouw administratie grotendeels automatiseren, zoals verder boven in dit artikel benoemd. Daarnaast kun jij automatische antwoorden in je e-mail en op je social media-kanalen instellen, mocht je het vaak te druk hebben met het beantwoorden van e-mails. Hoe ziet jouw acquisitie-procedure er op dit moment uit? Wist je, dat je met goede funnels heel veel stappen kunt automatiseren? Dit gaat je uren en uren aan sales schelen, geloof mij!

Het automatiseren van bepaalde stappen binnen je bedrijf gaat je op lange termijn ongelofelijk veel geld en tijd besparen. Daarom is het wijs, om hier juist nu naar te kijken.

Netwerken

“Netwerken online? Onmogelijk”, hoor ik je denken. Toch is dit een mogelijkheid dankzij social media. Op het moment waar je aanwezig bent op een aantal social media kanalen is het wijs, om hier ook actief op te zijn. Deel bijdragen, die waardevol zijn voor je doelgroep, maar reageer ook actief op de bijdragen van anderen. Zo bouw je een digitale vertrouwensband op met potentiële klanten.

Ik besteed ook in tijden waar ik niet alleen maar vanuit huis werk veel tijd aan digitaal netwerken via Instagram. Dit heeft mij talloze klanten opgeleverd en zorgt ervoor, dat mensen een goed beeld krijgen van mij als persoon en professional.

Leren

“Je bent nooit uitgeleerd”, zei mijn overgrootmoeder vroeger altijd. Alhoewel je zeker onwijs goed bent in wat je doet, zijn er nog talloze andere gebieden waar jij je kennis uit kunt breiden. Als je nu thuis zit en minder te doen hebt, kun jij je tijd besteden aan leren. 

Op sites zoals Udemy kun jij bijvoorbeeld allerlei online cursussen volgen voor een klein bedrag. Daarnaast zijn er talloze ondernemers, die live-cursussen online aanbieden. Ik bied bijvoorbeeld een 1-op-1 Pinterest-cursus aan voor ondernemers, die succes willen boeken op Pinterest. Zo zijn er veel andere opties, waar je kennis op kunt doen, die bijdragen aan de groei van je bedrijf.

Dromen

Naast al deze praktische taken daag ik je uit, om nu te durven dromen. Ik kan mij voorstellen dat dit moeilijk is, wanneer je inkomsten dalen of misschien zelfs uitblijven. Het is makkelijk, om je door deze negatieve emotie mee te laten slepen. Ik weet het. Toch is het wijs, om ook in deze tijd te dromen over de toekomst van je bedrijf. Juist dit gaat je helpen, om elke ochtend op te staan en hard aan je droom te werken.

Waarom doe je graag, wat je doet met je bedrijf? Waar wil je over 10 jaar staan met je business? Welke invloed heeft jouw business op anderen? Dit zijn allemaal vragen, die je gaan motiveren, om in moeilijke tijden niet op te geven en door te zetten.

Succes met thuiswerken!

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren met mijn blog. Weet, dat iedere ondernemer hier wel eens tegenaan loopt en moeilijke tijden ervaart. Door meteen in te spelen op de veranderingen in je leven en innovatief te denken, zorg je ervoor dat je bedrijf hier op lange termijn sterker uit gaat komen. Veel succes!