Als ondernemer heb je talloze kansen wat betreft online zichtbaarheid en het is belangrijk dat je de juiste kanalen inzet om jouw doelgroep te bereiken. Immers wil je geen energie steken in kanalen waar jouw doelgroep zich helemaal niet bevindt.
Een van de kanalen die je voor meer online zichtbaarheid kunt gebruiken is Pinterest. Maar wat is Pinterest eigenlijk en hoe kun je het inzetten?
Om de keuze te kunnen maken of Pinterest iets voor jouw bedrijf is, is het handig om dit platform en zijn kansen eens goed onder de loep te nemen. Het begint bij het definiëren van wat Pinterest nou eigenlijk is.
Wat is Pinterest?
Velen zijn in de veronderstelling dat Pinterest een social media platform is. Dit is het (nog) niet. ‘Huh?’, hoor ik je al denken.
Iedereen noemt het een social media platform, maar Pinterest heeft eigenlijk (nog) niet genoeg social media functies om het een social media platform te kunnen noemen.
Wat is Pinterest dan wél? Pinterest zelf omschrijft zijn diensten op dit moment als een ‘visual discovery engine’. Een fancy term voor een hele simpele functie: Pinterest is een visuele zoekmachine.
Je kunt het zien als Google, alleen met de focus op visuele content. Alhoewel de recente ontwikkelingen erop heen duiden dat Pinterest ook meer social wil gaan worden, blijft hun core business voorlopig de zoekmachine.
En juist omdat je nu weet dat Pinterest voornamelijk een visuele zoekmachine is, ga je er heel anders mee om op het moment, dat je op dit platform content gaat plaatsen.
Je gaat met dit inzicht op een hele andere manier content bedenken, vormgeven en inplannen, dan wanneer je het vanuit een social media mindset doet.
Nu dat dit helder is, laten we eens de meest recente cijfers van Pinterest gaan bekijken.
Pinterest is booming!
Ik zei het al in eerdere blogs, maar Pinterest is hot, hot, hot! Pinterest heeft meer dan 400 miljoen maandelijkse actieve gebruikers wereldwijd. In Nederland zijn dit er 3,5 miljoen.
52% van de millennials gebruikt Pinterest elke maand! En dat is natuurlijk niet zo gek; immers zijn millennials visueel ingesteld. Dit is een van de redenen waarom ook platformen zoals Instagram het goed doen binnen deze doelgroep.
Uit onderzoeken blijkt dat Pinterest millennials meer dan andere platformen inspireert op het gebied van dromen waarmaken. Je herkent het misschien in jouw eigen (privé) pingedrag; meestal maak je op Pinterest een bord aan wanneer je een bepaald project, doel of droom wilt gaan realiseren en daarvoor op zoek bent naar inspiratie. Want laten we eerlijk zijn, wie heeft tegenwoordig niet een bord dat heet ‘mijn toekomstig droomhuis’ of ‘mijn droombruiloft’? Guilty as charged! 😉
Hoe wordt Pinterest gebruikt?
Zoeken naar inspiratie blijkt een van de hoofd bezigheden van de gebruikers op Pinterest te zijn: 98% van de pinners proberen nieuwe ideeën uit, die ze op Pinterest tegenkomen in hun zoektocht naar inspiratie.
Juist doordat een Pinterest-gebruiker volop in de ‘zoek’-mindset zit, staan ze open om nieuwe merken te ontdekken. Op dit platform gaat een pinner het niet als vervelend ervaren, wanneer jouw branded content langskomt. Zolang jouw content maar aansluit bij hun zoekgedrag op dat moment, ben je good to go. Uit cijfers blijkt, dat 77% van de gebruikers via Pinterest in aanraking komt met nieuwe brands of producten.
Omdat de gebruikers opengesteld op zoek gaan naar nieuwe, relevante content, staan ze vaak ook open om Pinterest in het aankoopproces te gebruiken. In feite gebruikt 89% van de gebruikers Pinterest in het plannen van een nieuwe aankoop en gaat 1 van de 2 gebruikers na aanleiding van een promoted pin kopen. Bizar, toch?
Sinds zijn opkomst in 2012 blijft Pinterest elk jaar groeien en dit zal voorlopig niet minder worden. In de Verenigde Staten is dit platform al een enorme succes en nu is het platform volop bezig om de harten van internationale gebruikers – waaronder ook Nederlandse gebruikers – te veroveren.
Hoog tijd dus om jouw onderneming op Pinterest neer te zetten en jouw doelgroep met relevante content te bereiken!
Demografische gegevens van Pinterest-gebruikers
Het is logisch dat jij als ondernemer je wellicht afvraagt in hoeverre jouw doelgroep op Pinterest zit. Hieronder heb ik een aantal demografische data voor je samengevat.
- 71% van de Pinterest-gebruikers is vrouwelijk.
- 16% van de Pinterest-gebruikers zijn mannelijk.
- 35% van de Pinterest-gebruikers zijn 35-49 jaar oud en 34% zijn 18-29 jaar oud.
- 34% van de Pinterest-gebruikers verdient tussen $50,000 en $74,999 per jaar.
Zit mijn doelgroep op Pinterest?
Om te achterhalen of jouw doelgroep op Pinterest zit, is het wijs om op onderzoek uit te gaan. Omdat Pinterest in Nederland nog relatief nieuw is ten opzichte van de VS, waar het al sinds 2012 een grote hit is, adviseer ik je om naar jouw Engelstalige concurrentie te kijken.
Door op Pinterest te zoeken op Engelstalige concurrenten en hun profielen te bekijken, kun je al een aardig beeld krijgen van hoeveel draagvlak er eventueel voor jouw content zou kunnen zijn.
Daarnaast kun je ook kijken of jouw content binnen een van deze door Pinterest aangegeven categorieën valt:
- (Huis)dieren
- Architectuur
- Auto’s en motoren
- Beroemdheden
- Bruiloften
- Buiten
- Citaten
- Damesmode
- Design
- Doe-het-zelf en knutselen
- Educatie
- Entertainment
- Eten & Drinken
- Feestdagen en evenementen
- Fotografie
- Geschiedenis
- Gezondheid en fitness
- Haar en verzorging
- Herenmode
- Humor
- Illustraties en posters
- Kinderen en ouderschap
- Nerd
- Producten
- Sport
- Tatoeages
- Technologie
- Tuinieren
- Wetenschap en natuur
- Anders
Mocht je nog steeds niet goed weten of Pinterest voor jouw bedrijf geschikt is, neem geheel vrijblijvend contact met mij op.
Wat kun je als ondernemer met Pinterest bereiken?
Nu dat je op de hoogte bent van de potentie van Pinterest en of jouw doelgroep er zit, wil ik graag de mogelijkheden, die er voor je zakelijk op Pinterest liggen uitlichten.
Uiteindelijk vraag jij je waarschijnlijk af, wat Pinterest voor jouw bedrijf kan doen. Waarom is dit platform jouw tijd waard? Logisch dat je zo denkt, want tijd is geld. Laten we daarom een aantal verschillende mogelijkheden op een rijtje zetten:
Meer website verkeer
Met Pinterest kun je gericht meer mensen naar jouw website sturen. Het is niet voor niets dat duizenden bloggers en bedrijven dit platform gebruiken voor het genereren van meer website verkeer. Het werkt super! Als je dus graag meer website verkeer wilt realiseren, is Pinterest the place to be!
Jouw Instagram-, Youtube- of Etsy-profiel onder de aandacht brengen
Ja, ook dit mag gewoon van Pinterest! Je kunt door middel van pins verkeer naar deze kanalen sturen en op deze wijze jouw volgers op andere platforms laten groeien. Het belangrijkste is, dat de link aan de andere kant van de pin waarde en een fijne gebruikerservaring biedt aan de gebruiker.
Leads genereren
Heb jij een tof product? Wil je dit graag onder de aandacht brengen bij nieuwe, potentiële klanten? Pinterest is hiervoor een uitstekend medium. Als jouw product aansluit bij de termen, waar de gebruikers op zoeken m.b.t. jouw product, is de kans groot dat ze jouw product enthousiast zullen bewaren op hun bord(en) of misschien zelfs gaan aanschaffen.
Mailinglijst laten groeien
Heb jij een mailinglijst en wil jij deze laten groeien? Gebruik Pinterest! Plaats visuele ‘teasers’ van jouw weggevers op Pinterest en zie hoe jouw mailinglijst geleidelijk groeit.
Meer online zichtbaarheid
Wil jij jouw brand awareness verhogen? Door zichtbaar te worden op Pinterest geef je de gebruikers de kans om kennis te maken met jouw merk.
Je doelgroep beter leren kennen
Op het moment waar je aantal volgers groeit, krijg je de mogelijkheid om een kijkje in hun wereld te nemen. Zie in één oogopslag wat de interesses van jouw doelgroep zijn, waar ze zich op dit moment mee bezig houden en wat hun behoeftes zijn. Geniaal!
Affiliate marketing
Als je een blogger bent, kun je Pinterest inzetten voor affiliate marketing. Houd er wel rekening mee dat enkele affiliate programma’s Pinterest-verwijzingen niet toestaan. Check dit in de algemene voorwaarden van jouw affiliate programma.
Meer interactie met doelgroep
Ook Pinterest beweegt steeds meer richting sociale interactie. Onlangs hebben ze een story-functie gelanceerd en diverse nieuwe social functies toegevoegd. Hierdoor kun je meer interactie met jouw doelgroep stimuleren.
Andere doelstelling?
Heb jij een andere doelstelling m.b.t. Pinterest, die hierboven niet tussenstaat? Voel je vrij om mij een berichtje te sturen. Ik denk graag met je mee wat Pinterest in het bereiken van jouw doelstelling voor je kan betekenen.
Aan de slag met Pinterest? Het begint bij een stabiele fundering!
Wil je na het lezen van deze blog graag aan de slag met Pinterest, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Speciaal voor jou heb ik een klein e-book samengesteld dat je op pad helpt: “Zó bouw je een stabiele basis voor Pinterest!”
Inhoud van “Zó bouw je een stabiele basis voor Pinterest”
- Waardevolle inzichten over wat bij een stabiele fundering voor Pinterest (en andere media kanalen) komt kijken;
- Een handige checklist met concrete to do’s voor het creëren van een stabiele fundering voor jouw bedrijf;
- Praktische opdrachten die je goed voorbereiden op jouw stap naar Pinterest.
Klik hier om naar de gratis download te gaan.