Wanneer je al een aantal jaar actief bent op Pinterest, weet je op gegeven moment wat wél en wat niet werkt. Zo heb ik in het begin wel eens fouten gemaakt op Pinterest, die bijvoorbeeld ervoor gezorgd hebben dat ik minder bereik had dan normaal. In deze blog deel ik 5 fouten met je, die je op Pinterest moet vermijden.
1. Lid worden van teveel groepsborden
Een van de eerste fouten die ik maakte, was om lid te worden van teveel groepsborden. Met mijn merk HiSensitives had ik op gegeven moment toegang tot ongeveer 50 groepsborden. Toen destijds was ik ervan overtuigd, dat ik hiermee bizar veel bereik zou genereren. In het begin bleek dit ook het geval, dus deelde ik onwijs veel pins op al deze groepsborden. Echter merkte ik toen, dat mijn groei stopte en rond de 200k bleef hangen. De reden? Ik was iets te fanatiek met al mijn groepsborden.
Met hulp van de statistieken in Tailwind, heb ik toen elk bord kritisch bekeken en een grote schoonmaak gehouden. Ik hield alleen maar borden over, die een hoge virality hadden en echt relevant waren voor mijn doelgroep. Het resultaat? Mijn account groeide weer! Jippie!
2. Branding vergeten
Een andere fout, die veel pinners in het begin maken, is om hun pins niet te branden. Enthousiast plaatsen ze allerlei mooie designs en pins, maar het vormt samen geen geheel. Hierdoor denken gebruikers, dat de pins van verschillende accounts afkomstig zijn, terwijl ze allemaal door 1 account gedeeld worden!
Mijn tip: Vergeet niet de branding van jouw profiel en pins, wanneer je aan de slag gaat met Pinterest. Zorg ervoor, dat je een heldere huisstijl hebt en pas deze op Pinterest toe. Hierdoor zullen mensen op gegeven moment jouw pins herkennen. Dit is goed voor jouw brand identiteit.
3. Website niet claimen
Toen ik nieuw was op Pinterest, stond ik er helemaal niet bij stil, dat ik mijn website moest claimen. Ik wist niet goed, waarom dit nuttig zou zijn. Echter kwam ik er snel achter, dat dit cruciaal is voor een succesvolle zakelijke Pinterest-account. Waarom?
Als mensen op jouw website komen en iets van jouw site op Pinterest willen pinnen, wordt de pin automatisch gelinkt aan jouw profiel op Pinterest. Dit is goed voor jouw bereik. Met een beetje geluk, haal je hierdoor zelfs nieuwe volgers binnen.
4. Geen heldere doelgroep kiezen
Een van de veelgemaakte fouten op Pinterest is, dat pinners niet altijd een heldere doelgroep kiezen. Het liefst willen ze van alles wat pinnen. Als je alleen maar privé Pinterest gebruikt, is dit natuurlijk geen probleem. Met een zakelijke Pinterest-account is dit echter een no-go. Waarom?
Omdat jouw doelgroep content wilt zien, die relevant voor ze is. Als ze je in eerste instantie gingen volgen, omdat je veel over dieren pint, zullen ze niet zo blij zijn, wanneer je plotseling de beste vlees-recepten gaat pinnen. Kies daarom een niche en blijf relevant.
5. Slechts 1 pin maken
Als het om fouten gaat, die je op Pinterest echt moet vermijden, is het deze! In het begin was ik nog ietswat terughoudend met het maken van veel pins. Per blog maakte ik 1 pin, die ik vervolgens enthousiast op het platform verspreidde. Echter kwam ik er al heel gauw achter, dat ik het potentieel van mijn blog niet ultiem benutte.
Uit een blog kun je namelijk makkelijk 2-3 pins en soms misschien zelfs meer halen! Waarom je dit zou moeten doen? Omdat dit het leven van jouw content verlengt. Hierdoor kun je de content over een langere periode verspreiden. Pssst; ooit heb ik een blog voor HiSensitives geschreven, waar ik 11 (!) pins uithaalde. The sky is the limit. Maar let op! Je moet altijd waarde bieden met jouw pins. Let hier dus goed op, wanneer je meerdere pins voor jouw blogs gaat maken.
Succes met pinnen!
Hopelijk heb je na aanleiding van deze blog nieuwe inzichten op kunnen doen. Ik weet, hoe spannend het is, om een nieuw platform te gebruiken voor jouw business. Daarom hoop ik, dat mijn blog je op weg helpt, om op Pinterest te gaan shinen.
Meer leren over Pinterest?
Wil je Pinterest graag zakelijk in gaan zetten en alles over dit platform leren? In mijn 1-op-1 Pinterest-cursus leer ik je alles over de functionaliteiten van dit platform en hoe je op Pinterest kunt groeien met jouw business.