Skip to main content

Een van de eerste stappen die je moet zetten wanneer je ondernemer wilt worden, is om een stabiele basis te creeëren voor jouw onderneming. Je moet het zien als een huis; dat bouw je ook niet zonder een stevige fundering te leggen. Op een soortgelijke manier werkt het wanneer je een nieuw bedrijf of merk start. 

Door een goede basis te leggen voor jouw bedrijf, zorg je ervoor dat je houvast hebt. Jouw basis is namelijk jouw wegwijzer. In het grote ondernemersland zijn er talloze mogelijkheden en kansen om te pakken. Dan is het handig om te weten welke van deze kansen bij jouw bedrijf passen en welke niet. 

In deze blog geef ik je praktische tips voor het creeëren van een stevige basis voor jouw onderneming. Deze tips hebben mij enorm geholpen toen ik mijn bedrijf ben begonnen.

1. Wat zijn jouw kernwaarden?

Het eerste wat je doet wanneer je jouw zakelijke identiteit en fundering vastlegt, is om jouw kernwaarden te identificeren. Iedereen heeft kernwaarden; de dingen waar ze voor staan en die ze motiveren om in actie te komen. Kernwaarden gaan diep en zijn de drive achter alles wat je doet. Hier moet je dan ook goed de tijd voor nemen om achter te komen. 

Je kunt de kernwaarden van jouw onderneming op diverse manieren identificieren. Ik vind het effectief om eerst een aantal dingen op te schrijven die ik belangrijk vind. Dit kan alles zijn van 'altijd behulpzaam zijn voor mijn klanten' tot 'deadlines op tijd halen'. Vervolgens kijk ik welke waarden het beste bij mijn statements passen. 

Altijd behulpzaam zijn = Dienstbaarheid
Deadlines op tijd halen = Verantwoordelijkheid

Gebruik de lijst met kernwaarden hieronder om op basis van jouw zinnen jouw kernwaarden te identificeren. Ik adviseer je om maximaal 5 kernwaarden te selecteren voor jouw onderneming. Meer dan dat kan vaak chaotisch worden en resulteren in verwarring; niet alleen voor jou, maar ook voor jouw doelgroep.

Lijst met kernwaarden

Aanpassingsvermogen
Aanwezig
Acceptatie
Altruïsme
Ambitie
Assertief zijn
Attent
Balans
Begrip
Behendigheid
Bescheidenheid
Beslissend
Betekenis
Betrouwbaar
Bewustzijn
Bijdragen
Capabiliteit
Comfort
Communicatie
Competentie
Concentratie
Consistentie
Controle
Creativiteit
Creeëren
Daadkracht
Dankbaarheid
Delen
Dienstbaarheid
Discipline
Doel
Drive
Duidelijk
Duurzaamheid
Eenvoud
Eer
Eerlijkheid
Effectiviteit
Efficiëntie
Emotioneel
Empathie
Energie
Enthousiasme
Erkenning
Ervaring
Ethisch
Evenwicht
Expressief
Familie
Focus
Gastvrij
Geduld
Gelijkheid
Geloofwaardigheid
Geluk
Gemeenschap
Genialiteit
Genot
Gerechtigheid
Geven
Gevoeligheid
Gezond verstand
Gezondheid
Goedheid
Groei
Grondig
Grootheid
Hard werken
Harmonie
Hoffelijkheid
Hoop
Individualiteit
Innovatie
Inspirerend
Integriteit
Intelligentie
Intensiteit
Intuïtief
Inzet
Inzichtelijk
Kalmte
Kennis
Kracht
Kwaliteit
Leergierig
Leiderschap
Liefdadigheid
Liefde
Logica
Loyaliteit
Macht
Mededogen
Meesterschap
Moed
Motivatie
Motiveren
Nauwkeurigheid
Nederigheid
Nieuwsgierigheid
Onafhankelijkheid
Onbaatzuchtig
Onbevreesd
Ondersteuning
Oneerbiedig
Ontdekking
Ontwikkeling
Openhartigheid
Openheid
Oprechtheid
Optimisme
Organisatie
Overtuiging
Passie
Plezier
Potentieel
Prestatie
Pret
Productiviteit
Professionaliteit
Realistisch
Rechtmatig
Recreatie
Redelijk
Respect
Resultaatgericht
Rijkdom
Risico
Samenspel
Samenwerking
Schoonheid
Sereniteit
Service
Slim
Speelsheid
Spiritualiteit
Spontaan
Stabiliteit
Standvastigheid
Status
Sterkte
Stilte
Structuur
Succes
Taaiheid
Talent
Terughoudendheid
Tevredenheid
Tijdigheid
Toewijding
Tolerantie
Traditioneel
Transparantie
Trouw
Uitdaging
Uithoudingsvermogen
Uitmuntendheid
Uniek
Vaardigheid
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Verbeelding
Verbetering
Verbinding
Verrassing
Verstandig
Vertrouwen
Visie
Vitaliteit
Volhoudingsvermogen
Volwassenheid
Vooruitziendheid
Voorzichtig
Vrede
Vreugde
Vriendelijkheid
Vriendschap
Vrijgevigheid
Vrijheid
Vrijmoedigheid
Waakzaamheid
Waardigheid
Waarheid
Welvaart
Wijsheid
Winnend
Zege
Zekerheid
Zelf-reflectie
Zelfvertrouwen
Zuiverheid

 

2. Formuleer jouw visie

Zodra jij helder hebt wat jouw kernwaarden zijn is het tijd om de visie van jouw onderneming te formuleren. Een visie is een statement dat aangeeft hoe de wereld eruitziet als jij jouw doelen hebt behaald. In jouw visie komt duidelijk over wat jouw grootste droom is. Dit klinkt heel zweverig, maar een visie is van cruciaal belang in jouw bedrijf, omdat dit jouw leiddraad door al de jaren heen gaat zijn. Alles wat jij gaat doen voor jouw onderneming, moet aan het bereiken van jouw visie bijdragen. Hieronder een paar voorbeelden van sterke visie's:

“Our vision is to create a better every-day life for many people.” – IKEA
“A world without Alzheimer’s disease.” – Alzheimer’s Association

Een goede visie richt zich op de toekomst, is specifiek, doelgericht, uitdagend, uniek en inspirerend. Zoals je kunt zien, kan een visie kort en krachtig zijn. De kans is groot dat je jouw visie makkelijker onthoudt wanneer je hem kort en krachtig formuleert. 

3. Wat is jouw missie?

Zodra jouw visie helder is, kun jij aan de slag met de missie van jouw onderneming. Een missie omschrijft wat je op dit moment aan het doen bent en focust zich op vandaag, terwijl een visie meer toekomstgericht is. Formuleer jouw missie door deze vragen te beantwoorden:

  1. Wat doen we?
  2. Voor wie doen we het?
  3. Hoe helpen we ze?

Door deze drie vragen te beantwoorden, wordt het duidelijker voor je wat jouw missie is. Hieronder een paar voorbeelden van sterke missie's:

"To inspire healthier communities by connecting people to real food." - Sweetgreen
"To create and promote great-tasting, healthy, organic beverages." - Honest Tea

Een basis om op te bouwen

Zodra jij deze drie dingen helder hebt voor jouw bedrijf, worden vervolgstappen zoals marktonderzoek, het selecteren van een huisstijl en het opzetten van een (marketing) strategie veel makkelijker. Zie deze basis als een kompas voor jouw toekomstige beslissingen. 

Wat zijn de kernwaarden, visie en missie van jouw onderneming?